21-10-2021 eKurier | Kurier Plus
Żegluga na Wielkich Jeziorach

Intratne przewozy PŻM

Intratne przewozy PŻM
Jeziorowiec „Drawsko” Fot. PŻM

Jak już informowaliśmy, wizytówka Szczecina i międzynarodowa marka - Polska Żegluga Morska podjęła decyzję o zbudowaniu za granicą czterech tzw. jeziorowców, czyli frachtowców zdolnych do rejsów w rejon Wielkich Jezior Amerykańskich. To opłacalny rynek.

Naturalne koryto rzeki Świętego Wawrzyńca oraz Wielkie Jeziora Amerykańskie wykorzystywane były jako drogi transportowe praktycznie od początków osadnictwa Europejczyków w Ameryce Północnej. W 1829 roku między jeziorami Ontario oraz Erie zbudowano pierwszy Kanał Wellanda. Jak na owe czasy była to dość śmiała konstrukcja, zważywszy na fakt, że różnica poziomów między oba zbiornikami ma prawie 100 metrów, a jej efektownym naturalnym zjawiskiem przyrodniczym jest wodospad Niagara. W kolejnych latach zbudowano śluzy Soo, umożliwiające żeglugę między Jeziorem Górnym oraz pozostałymi Wielkimi Jeziorami oraz rzeką Świętego Wawrzyńca. Cała droga pomiędzy Oceanem Atlantyckim a Jeziorem Górnym została uregulowana systemem śluz i

...

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 21-10-2021



Image
Jeziorowiec „Miedwie” Fot. PŻM